Una dintre cele mai mari corporatii de constructii navale a tarii, China Rongsheng Heavy Industries Group, a anuntat ca se asteapta la pierderi in primul semestru al anului, urmare a situatiei de pe piata mondiala. In 2012, compania a afirat un deficit de 93,4 milioane de dolari, relateaza Wall Street Journal.
In plus, Rongsheng a declarat ca a solicitat ajutor financiar din partea guvernului Chinei si a demarat negocieri cu banci si actionari in vederea contractarii unor credite. Potrivi estimarilor bancii Barclays, datoria intreprinderii chineze la imprumuturile pe termen scurt se ridica la aproximativ 2,4 miliarde de dolari.
Problemele Rohgsheng constituie dovada efectului negativ al incetinirii cresterii economice a Chinei si a recentei crize a lichiditatilor asupra unor domenii, precum constructiile de nave, unde in ultimul timp s-a inregistrat o supraproductie, iar gradul de indatorare este foarte mare, comenteaza Financial Times (FT). „Criza lichiditatilor poate deveni pentru Rongsheng acel betigas care doboara camila, dar problemele s-au acumulat in timp”, scrie in continuare FT.
„Bancile si alte institutii financiar au redus volumul de finantare destinata acestui sector de activitate, iar multi proprietari de nave au intarziat platile, fie convenind o prelungire a acestora, fie intrand in faliment”, precizeaza, pe de alta parte, un comunicat Rongsheng.
Constructia de nave este considerat un domeniu strategic in China, iar in ultimii 10 ani, aceasta activitate a cunoscut o dezvoltare accelarata, beneficiind de sprijinul guvernului de la Beijing si de avantajele unor credite ieftine. Un astfel de ritm a condus, inevitabil, la supraproductie. Potrivit unor estimari, in urmatorii 5 ani s-ar putea inchide o treime din santierele navale ale Chinei.