Evaluat anual la circa 9-10 miliarde de euro, sectorul construcţiilor nu reuşeşte să-şi revină, iar printre cele mai afectate segmente se află cel de construcţii inginereşti (de infrastructură), care s-a redus cu circa 9% în perioada ianuarie-mai 2013 comparativ cu acelaşi interval al anului precedent.
Volumul total al lucrărilor de construcţii a înregistrat la cinci luni o scădere de 7,2% pe serie brută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, considerată oricum destul de slabă, având în vedere că iarna anului 2012 a fost deosebit de grea şi de lungă, potrivit datelor publicate ieri de Institutul Naţional de Statistică. Doar renovările au reuşit să consemneze o creştere, astfel că lucrările de reparaţii capitale au înregistrat un avans de 32,7%, în timp ce cele de întreţinere şi reparaţii curente, un plus de 9,7%.
Situaţia sectorului construcţiilor este destul de sumbră în prezent, având în vedere că statul a redus semnificativ investiţiile în infrastructură, fie ea rutieră, feroviară sau de metrou, în timp ce investitorii privaţi sunt din ce în ce mai reticenţi în a pompa noi bani pe plan local după criza politică din vara anului trecut.
„Pe fondul încercării (statului – n. red.) de a plăti creanţe mai vechi, e inadmisibil şi nesustenabil ca în prezent să nu mai fie noi proiecte începute, iar investiţiile să fie stopate. Modul în care au fost reduse investiţiile va avea un preţ economic şi social semnificativ, având în vedere că nu doar sectorul construcţiilor va avea de suferit, ci şi economia, românii, precum şi reprezentanţii politici care şi-au asumat anumite obiective“, spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).
Sectorul infrastructurii, care ar fi trebuit să imprime pe timp de criză o creştere importantă întregii pieţe a construcţiilor, precum şi economiei, este de un an