Deepwater Champion, vasul utilizat de Petrom şi Exxon pentru forajul de explorare în Marea Neagră, are o lungime de 229 de metri. Nava, construită în şantierele din Coreea de Sud, dar proiectată special pentru Marea Neagră, poate fora până la o adâncime de 3.000 de metri şi are o valoare de un miliard de dolari. Gazul extras de OMV Petrom şi Exxon trebuie să ajungă în România prin conductă ca să se poată vorbi de creşterea independenţei energetice.
Miza gazului descoperit în Marea Neagră, în cazul în care cantităţile identificate de Petrom şi ExxonMobil în perimetrul Neptun se vor dovedi bune de comercializat, este spre ce ţărm va fi construită conducta care va lega această „pungă“ de uscat.
Locul unde s-au găsit cele 42-84 de miliarde mc de gaz este la 170 km de ţărmul românesc şi la 220 km de ţărmul Turciei la Marea Neagră. O conductă submarină costă circa 1,4 milioane de euro pe kilometru, deci ar costa circa 200 milioane de euro toată conducta spre ţărm.
Practic, independenţa energetică a României faţă de importurile de gaze ruseşti va fi asigurată numai în contextul în care aceste cantităţi vor fi aduse pe piaţa locală.
Nu este clar în acest moment dacă austriecii şi americanii sunt obligaţi să aducă gazul în România.
„Ar trebui să fie realizat un joint-venture între Petrom, ExxonMobil şi Transgaz (operatorul naţional de transport de gaze naturale – n.red.) pentru construcţia conductei care să aducă aceste gaze la ţărm. Este o chestie de negociere. Am vorbit la Autoritatea Naţională de Resurse Minerale (ANRM) pentru a începe o legislaţie offshore, legislaţie prin care se fie reglementate toate aspectele care ţin de explorare, transport, taxe şi redevenţe. Trebuie să gândim totul pentru Marea Neagră. Nu vreau să pierd această ocazie pentru România“, a declarat ieri ministrul delegat pentru energie C