La 100 de ani de la inaugurarea Canalului Panama, în mai 2014, ar trebui să înceapă lucrările la „Marele Canal“ din Nicaragua, care va fi construit de o companie din Hong Kong(HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Limited - HKND Group) creată acum mai puțin de un an şi care a comunicat că proiectul se va realiza cu finanțare privată şi fără implicarea guvernului chinez.
Congresul din Nicaragua a aprobat pe 13 iunie o lege care concesionează pentru 50 de ani firmei HKND Group construirea „Gran Canal“, al cărui cost a fost estimat la 40.000 de milioane de dolari; proiectul include un canal mai amplu decât cel din Panama (82 de km), cu două porturi de apă profundă, un oleoduct, două zone de comerț liber, un tren şi un aeroport internațional1.
Iniţiativa de a crea un canal în Nicaragua nu este recentă. De fapt, teritoriul acestei țări a reprezentat prima opțiune în secolul XIX, înainte de alegerea rutei din Panama. Ziarul peruan El Comercio amintea că Nicaragua era sabotată în 1902 de cei care susțineau proiectul alternativ, pe cel din Panama, şi care au trimis senatorilor nord-americani o fotografie cu vulcanul Momotombo din Nicaragua din care ieşea fum. Astfel, în 1904 SUA începeau şantierul Canalului Panama inaugurat în 1914 şi care a rămas până în 1999 sub suveranitate nord-americană, aşa cum prevedea un articol din prima Constituție a ultimului stat latino-american care şi-a câştigat independența cu „ajutor“ nord-american în 1903.
Votul de acum trei săptămâni a fost interpretat de opoziția din Nicaragua drept un nou gest de condamnat al preşedintelui Daniel Ortega. Acesta, aflat la al doilea mandat din actualul său regim2, şi-a asigurat controlul principalelor instituții politice şi şi-ar dori o moştenire solidă a mandatelor sale. Ortega este acuzat în principal de concesionarea pe un termen foar