Mecanicii din Formula 1 au adus opririle la boxe la rang de artă!
În toată lumea asta, maşinile şi sporturile cu motor au un singur vârf, un adevărat Everest: Formula 1. E campionatul în care rolul fiecărui element e simplu: să reducă cât mai mult timpul. La boxe, maşina, pilotul şi mecanicii sunt toţi înlănţuiţi într-un dans al tehnologiei care nu durează decât 2 secunde.
Pentru mulţi, să schimbi 4 pneuri în 2 secunde pare imposibil, dar în Formula 1 se poate. Şi mai mult, asta e obiectivul fiecărui piţ stop. Recordul actual le aparţine celor de la Redă Bull Racing şi e de 2,05 secunde. A fost stabilit anul acesta, pe 24 martie, cu ocazia Marelui Premiu al Malaesyei, pe circuitul de la Sepang, când mecanicii au schimbat pneurile monopostului lui Mark Webber. Recordul anterior era de 2,31 secunde, dar mecanicii Red Bull l-au doborât de 5 ori în acea cursă!
UITE CUM SE ÎNTÂMPLĂ TOTUL ÎN DOAR 2 SECUNDE!
Secretul sta în oameni. De fiecare roată se ocupa 3 mecanici. Unul deşurubează prezonul, al doilea scoate pneul, iar ultimul fixează noul cauciuc. Apoi primul înşurubează la loc prezonul. Cei 12 mecanici sunt ajutaţi de încă două persoane care ridica monopostul pe cricuri. Şi, în fine, încă un om sta în faţa maşinii şi îi spune pilotului când poate pleca.
În total e nevoie de 15 oameni pentru a realiza un schimb de pneuri în doar 2 secunde, toţi, într-o coordonare perfectă. E rezultatul anilor de antrenament asiduu, însă cel mai important rol nu îl au ei ci însuşi pilotul. El e cel care trebuie să oprească fix la semn. Dacă asta nu se întâmplă, cei 15 oameni trebuie să îşi ajusteze poziţia, iar asta înseamnă timp pierdut.
Acest video de la Sauber explica exact rolul fiecărui mecanic:
E vorba de multă precizie şi mai ales de coordonare şi mun