Piaţa extrem de dură se vede şi în rezultatele brandurilor care rezistau cel mai bine.
Gigantul suedez IKEA, care operează un singur magazin pe piaţa locală în zona comercială Băneasa din Capitală, a înregistrat anul trecut pierderi de 3,6 mil. euro la o cifră de afaceri de 76,2 mil. euro, arată datele de la Registrul Comerţului. Este pentru al doilea an consecutiv când IKEA are pierderi în România, după ce în 2011, compania a raportat un minus de 4,8 mil. euro la afaceri de 76,6 mil. euro.
Aceste rezultate arată cât de strâns este portofelul românilor, în condiţiile în care ultimii ani nu au mai adus creşteri salariale, nu s-au făcut noi angajări, iar prelungirea crizei i-a determinat pe oameni să economisească mai mult decât să investească în renovări sau în noi achiziţii de locuinţe.
Cifrele IKEA pot fi considerate un barometru pentru clasa de mijloc de salariaţi (cu venituri între 800 şi 2.000 de euro) şi reflectă foarte bine realitatea „din teren“, unde oamenii au din ce în ce mai puţini bani pentru achiziţii.
Şi alte branduri puternice, cu vechime pe piaţa locală, cum sunt Pepsi sau McDonald’s, s-au confruntat în 2012 cu un an dificil, ceea ce relevă că şi acestea au început să resimtă criza şi scăderea puterii de cumpărare, chiar dacă mai târziu decât restul economiei.
Astfel, Quadrant - Amroq Beverages, îmbuteliatorul PepsiCo în România, a intrat anul trecut pe pierdere după mai bine de un deceniu, înregistrând un rezultat negativ de 66 mil. lei (15 mil. euro), în timp ce McDonald’s, cel mai mare jucător de pe piaţa de restaurante, şi-a redus de zece ori profitul în timpul crizei, astfel încât la finalul lui 2012 acesta se situa la nici un milion de euro faţă de 9 mil. euro în 2007.
„La nivel de reputaţie, nu există în istoria recentă a acestor branduri eveniment