Până pe 26 iulie, la Avignon se desfășoară unul dintre cele mai importante festivaluri de teatru ale lumii, ajuns la ediția cu numărul 67, la care participă numele cele mai în vogă ale momentului.
Directorii artistici Hortense Archambault și Vincent Baudriller se află în ultimul an de mandat, ultimul în care au alcătuit programul așteptatului festival . Pentru ei, 2013 este un sfârșit și un început: sfârșitul câtorva ediții ce au avut în prim-plan tematici abstracte, atotpermisive, așa cum festivalul și-a obișnuit publicul – mișcare, noutate, marginalitate, identitate, toleranță etc. – și, pe de altă parte, începutul unei noi etape în istoria festivalului inaugurat de Jean Vilar.
Acest început se datorează unui edificiu ce se va deschide la ediția aceasta: FabricA, spațiu de repetiții destinat creatorilor de teatru și spectatorilor deopotrivă, care va fi folosit tot anul de participanții la festival și care e gata acum, după zece ani de eforturi de toate felurile. Potrivit intenției anunțate de cei doi selecționeri în acest an vorbim de un trimf al marginalilor. Dar așa-zișii marginali, artiștii neomologați de sistem, fac regula la Avignon de decenii bune, de fapt, de la începuturile festivalului.
Selecționerii spun astfel: „Africa, tinerii… Lucrând la acest festival, asemenea teritorii ale alterității ne-au marcat, ne-am îmbogățit cu energia : cel care conferă capacitate de adaptare, care provoacă schimbare și duce la conștientizarea lumii de azi, la posibilitățile și la viitorul ei, care creează și merge mai departe, în ciuda crizelor și a conflictelor. Teritorii adesea ignorate pentru că ne obligă să punem întrebări ce au nevoie de răspunsuri clare: de ce am lăsat minciuna feroce și abuzurile de putere de pretutindeni să se exprime astfel? Cum se face că uneori parcă ne lovește o cruntă amnezie și nu mai ținem minte istoria? Oare ce reflexie a prop