După ce militarul american Bradley Manning a dat pe mâna celor de la WikiLeaks o serie de documente confidenţiale, în octombrie 2011, preşedintele Statelor Unite, Barack Obama, a dat ordin tuturor angajaţilor guvernamentali să aducă la cunoştiinţă acţiunile suspecte ale colegilor lor, din dorinţa de a evita viitoare scurgeri de informaţii.
Dacă nu-şi toarnă colegii, bugetarii riscă diverse sancţiuni, printre care şi pedepse cu închisoarea, informează site-ul McClatchy.
Angajaţii guvernului american, cel mai mare angajator din lume, dar şi cei ai firmelor subcontractante sunt obligaţi să studieze în amănunt comportamentul colegilor lor, fiind atenţi mai ales la problemele financiare pe care le-ar putea întâmpina aceştia, dacă lucrează la ore ciudate, dacă se îmbolnăvesc subit, dacă devin bogaţi peste noapte sau dacă studiază documente secrete pe care n-ar trebui să le acceseze. Asemenea tehnici de observaţie au fost implementate, deşi la angajare în sistemul de stat candidaţii trebuie să se supună unor teste cu poligraf şi unor verificări minuţioase.
Astfel, aproape cinci milioane de angajaţi sunt instruiţi să depisteze trăsături de comportament care ar putea indica faptul că respectivul angajat reprezintă o ameninţare la adresa siguranţei naţionale, şi să raporteze activităţile suspecte la personalul Biroului pentru Ameninţări Interne. Caitlin Hayden, purtătoarea de cuvânt al Consiliul de Siguranţă Naţională de la Casa Albă, a declarat că Programul pentru Ameninţări Interne sporeşte garanţiile pentru „intimitate, drepturi şi libertăţi civile”.
Programe de instrucţie pentru angajaţi
Fiecare agenţie şi departament al Guvernului SUA implementează propriile programe de instrucţie pentru detectarea posibilelor ameninţări interne, angajaţii fiind încurajaţi să studieze şi alţi indicatori precum stresul sau problemele personale. „Dacă vezi pe c