Comisia Europeană anunţă azi o finanțare nouă de 600 de milioane de euro pentru decongestionarea spațiului aerian al Europei. Comisia dorește să prevină o criză de capacitate, deoarece se preconizează o creștere cu 50 % a numărului de zboruri în următorii 10-20 de ani.
Obiectivul este de a dezvolta noua tehnologie necesară pentru a realiza Cerul unic european - proiectul ce urmăreşte să reformeze spațiul aerian al Europei, dublând capacitatea acestuia și reducând la jumătate costurile de management al traficului aerian.
"Spațiul aerian și aeroporturile Europei riscă să ajungă la saturare", spune comisarul european pentru transporturi Sim Kallas. "Dacă lăsăm lucrurile așa cum sunt, ne vom confrunta cu o congestionare puternică și cu haos în spațiul nostru aerian. La sol, aeroporturile vor fi atât de aglomerate încât două milioane de zboruri nu vor mai putea să decoleze sau să aterizeze. Creșterea gradului de congestionare aduce cu sine un risc pentru siguranță crescut, precum și întârzieri și costuri economice reale. Această finanțare pentru cercetare este vitală și reprezintă calea de acces spre tehnologia necesară pentru un spațiu aerian european mai curat, mai eficient și adecvat secolului XXI."
Ineficiența spațiului aerian fragmentat al Europei generează în fiecare an costuri suplimentare de aproape 5 miliarde euro pentru companiile aeriene și clienții acestora. La un zbor pe distanță medie se adaugă 42 km, astfel încât aeronava consumă mai mult combustibil, generează mai multe emisii, plătește mai mult sub formă de taxe de utilizator costisitoare și are întârzieri mai mari. Statele Unite controlează, cu costuri aproape înjumătățite, un spațiu aerian de aceleași dimensiuni, dar cu un trafic mai intens.
Această cercetare este esențială pentru realizarea Cerului unic european, proiectul emblematic care vizează crearea unui spațiu aerian eur