Uniformizarea flotei Tarom prin achiziţii de noi avioane şi închirierea celor existente sau chiar creşterea acesteia prin achiziţia de avioane noi este miza conflictului dintre Christian Heinzmann, actualul CEO privat al companiei şi Consiliul de Administraţie.
Recent, Nicolae Demetriade, numit de CA Tarom să îl secondeze pe Heinzmann la conducerea companiei aeriene a anunţat într-un interviu acordat Mediafax că există câteva aeronave la care compania va trebui chiar să renunţe, pentru că nu mai sunt profitabile.
De ce sunt importante însă tranzacţiile cu avioane și care ar putea fi interesul Ministerului Trasporturilor de a exercita un control direct asupra acestora? Lucian Isar, fost membru al CA Tarom, explică folosindu-se de un exemplu de achiziţie, care a avut loc în 2000 - 2004, la Tarom.
Pe scurt, avioanele erau cumpărate prin intermediul unei firme înregistrate într-o "zonă insulară". "Diferenta între rata lunară pe care o plătea Tarom către Vuia Leasing (intermediar n.r.) şi rata lunara pe care o platea Vuia Leasing către finanţatorul bancar reprezintă nici mai mult nici mai puţin decat captura statului", scrie Isar.
"Frenezia de capturare a statului" poate fi încetinită prin management independent şi puţin flexibil. Probabil că devine din ce în ce mai evident care poate fi sursa presiunii exercitate de reprezentanţii Ministrului Fenechiu de a prelua conducerea executivă a companiei Tarom", mai scrie Lucian Isar.