În premieră mondială, dron X-47B a efectuat miercuri, o aterizare pe puntea unui portavion, realizând în mod autonom una dintre cele mai complexe manevre din aviaţie, relatează joi AFP.
La 102 ani de la prima aterizare a unui avion biplan pe un crucişător echipat cu o platformă, aeronautica a intrat astfel într-o nouă eră, când avioane automatizate se vor integra în operaţiuni aeriene navale înainte de a ateriza pe puntea unor nave uriaşe legănate de valuri.
''Astăzi aţi putut vedea viitorul'', a declarat, cu entuziasm, ministrul Marinei americane Ray Mabus, venit la bordul portavionului ''George HW Bush'' pentru a asista împreună cu alţi înalţi oficiali ai US Navy la această premieră.
Însoţită de două avioane de luptă F-18 în cursul zborului său de la baza aeronavală Patuxent River, din Maryland, drona X-47B, supranumită ''Lup de mare'', a aterizat pe portavionul care naviga în largul coastelor Virginiei.
Cu ajutorul unor GPS-uri integrate în aparat şi în navă, care sunt în comunicare constantă, drona X-47B şi-a efectuat coborârea în mod autonom, reajustându-şi constant poziţia.
Spre deosebire de Predator sau un Reaper pilotate de la distanţă, X-47B a depăşit limita în materie de autonomie. Operatorii doar au configurat planul de zbor şi au lăsat-o să se descurce, supraveghind însă modul în care aparatul evoluează şi poate să-şi schimbe ''ordinele''.
Cu o lungime de 12 metri şi o deschidere a aripilor de 19 metri, drona X-47B, construită de firma Northrop Grumann, dispune de întreaga suprafaţă de zbor a punţii pentru a evolua. Apoi, un operator dotat cu o comandă fixată pe braţul său stâng, ghidează drona către partea din faţă a navei pentru a fi catapultată, o operaţiune ce a fost realizată prima dată în luna mai.
''Tehnologiile, algoritmii, procedurile operaţionale, sistemele integrate ale portavioanelor, toate aceste cunoşt