Scris de Otilia Șandor - Deţinuţii fără şcoală de la Oradea sunt alfabetizaţi în locul de detenţie.
În tot răul e şi un bine întotdeauna. Aşa şi cu persoanele care, din diverse motive infracţionale au ajuns în statut de deţinuţi orădeni. Ei au posibilitatea ca pe timpul detenţiei să îşi dezvolte abilităţile practice, să lucreze, să se pregătească pentru o meserie pe când vor fi eliberaţi.
Însă poate cea mai importantă ofertă pentru viitorul deţinuţilor este şcolarizarea, iar pentru cei fără „nicio şcoală” – alfabetizarea.
Nu e niciun secret că în România sunt încă destui analfabeţi şi că statul mai încearcă pe ici pe colo introducerea acestor români în sistemul de învăţământ.Vor binele deţinuţilor
La fel stau lucrurile şi în mediul carceral, numai că, fiind un loc închis, este mai uşor de promovat sistemul educaţional.
Purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Oradea, Adina Claudia Bîrda, a informat că „nivelul de şcolarizare al persoanelor private de libertate este unul foarte redus. Astfel, un procent de 11% din efectivul carceral este analfabet iar 14% au absolvit doar şcoala primară”.
Din această cauză, începând de joi, 10 iulie 2013, la Penitenciarul Oradea debutează un curs de alfabetizare pentru persoanele private de libertate care au mari carenţe educaţionale. Cursul de alfabetizare este susţinut de către specialişti din cadrul serviciului educaţie de la Penitenciarul Oradea care le vor dezvolta deţinuţilor doritori auzul fonematic şi capacitatea de exprimare în scris, îi vor învăţa să citească în mod corect în limba română un text la prima vedere, îi vor învăţa să scrie după dictare şi să compună un text simplu.
Important, spune Adina Bîrda, este scopul acestui proiect: „dezvoltarea cunoştinţelor de scris, citit în limba română, pentru persoanele private de libertate care din diferite motive nu pot fi cuprinse la programul de