"20% rabat la tot, in afara hranei de animale" sunau promotiile permanente ale retailerului de bricolaj Praktiker, in Germania. Prin reducerile masive de preturi, firma a incercat sa faca fata pe o piata tot mai concurentiala. Insa nu i-a reusit, dupa cum o arata cererea de intrare in insolventa, pe care Praktiker a depus-o joi la tribunal. Cursul actiunii pe bursa a cazut cu 70%, la 0,11 euro, iar 5.400 de angajati ai firmei sunt amenintati de somaj. Surpriza e insa doar a angajatilor. Jocurile erau mai demult facute, iar miercuri, 10 iulie, manageriatul firmei declara sec: „Conducerea Praktiker AG neaga prognoza de continuare pozitiva“.
Intr-o radiografie a cauzelor care au dus la insolventa Praktiker AG, cateva sar in ochi. Unul dintre ele este piata magazinelor Do it yourself din Germania, care e suprasaturata. Desi germanii mesteresc mult acasa, cu timpul au aparut atatia ofertanti pe piata, incat s-a supravietuit doar cu masive reduceri de pret. De aici s-a nascut la inceput magicul, iar apoi fatalul „20% rabat“ de la Praktiker. In cadrul unor promotii, s-a ajuns si la 40% discount, mergandu-se doar pe ideea economiei facute de client la cumparaturi, nu si pe sortimentul pe care si-l doreste acesta.
Inca din 2005, consultantii antreprenoriali de la Ernst & Young (EY) avertizau ca pe piata magazinelor de bricolaj e prea putin loc si ca, pana in 2015, doar trei dintre cele 15 retele de retaileri de profil de pe piata vor supravietui. Unul din partenerii EY, Peter Schommer, constata: „Deja de pe acum piata de bricolaj a Germaniei e suprasaturata“. Mai ales in landurile din fosta RDG, oferta era prea mare, iar numarul de mesteri-de-acasa, prea mic. Prin expansiunea in estul Germaniei, aceste firme au investit enorm, iar incasarile n-au fost cele scontate.
Praktiker s-a lansat pe piata ca simplu magazin de bricolaj. Dupa ce a cumpar