În perioada 29 iunie-6 iulie 2013, la Bologna (capitala regiunii italiene Emilia-Romagna) s-a desfăşurat a XXVII-a ediţie a festivalului „Il Cinema Ritrovato“, cel mai important eveniment anual, la nivel mondial, dedicat filmului de arhivă. „Cinematograful regăsit“ (sau „redescoperit“) – cum s-ar putea traduce numele festivalului organizat de Fondazione Cineteca din Bologna (al cărei director e entuziastul şi neobositul Gian Luca Farinelli), cu sprijinul necondiţionat al autorităţilor locale – a adus laolaltă peste 300 de titluri din întreaga istorie a celei mai tinere arte, provenind de la vreo 50 de arhive şi producători. Majoritatea filmelor au fost prezentate în cópii recent restaurate (multe dintre ele chiar în reputatul laborator „L’Immagine Ritrovata“ al cinematecii bologneze), iar toate peliculele mute au fost acompaniate live de muzicieni cu experienţă în domeniu (de la un singur pianist la o orchestră cu zeci de membri), astfel încît fiecare proiecţie a devenit un eveniment. Aşadar, nu e de mirare că sălile participante la festival (Mastroianni şi Scorsese din cadrul Cinema Lumière – Cineteca di Bologna, Jolly şi Arlecchino) au fost constant pline, iar în Piazza Maggiore din centrul oraşului s-au adunat în fiecare seară, pentru proiecţiile open air, cîteva mii de oameni. Se poate spune că, timp de opt zile, Bologna a respirat Cinema prin toţi porii.
Hitch, de la mut la 3DSecţiunea „Paradisul cinefililor“ a inclus anul acesta un program care poate face istorie, „Muntele lui Hitch“. După cum a observat Byrony Dixon, curatoarea programului, Alfred Hitchcock este regizorul despre care s-au scris cele mai multe cărţi. Cu toate acestea, filmele mute realizate de el în Anglia, de-a lungul a doar patru ani (1926-1929), nu sînt foarte cunoscute şi nu au fost restaurate integral pînă în 2012, cînd British Film Institute a reuşit să realizeze acest obiecti