Dr. Ioan Angel Negrean,
Sef Departament Dezvoltare–Conservare Patrimoniu
Tabloul Peisaj, atribuit prin comparaţie şi analogie stilistică lui Károly Ferenczy în urma unei minuţioase operaţiuni de restaurare şi cercetare/identificare realizate de specialiştii acreditaţi ai firmei Cris Art Total Impex din Bucureşti , prezintă cadrul natural al unui deal băimărean într-o zi luminoasă de vară, când lumina puternică este preluată de vegetaţie în procesul de fotosinteză şi când desişul frunzelor desenează, prin umbra proiectată pe pajiştea luminată de soare, contururi puternice scoase în evidenţă de pictor prin contraste valorice duse la extreme.
În treimea superioară a cadrului tabloului, pictorul reprezintă cu tuşe lungi, orizontale, cerul alb – albastru, ce ocupă mai puţin de o treime din suprafaţa totală a lucrării, cer care este delimitat de coama dealului printr-un desen clar, realizat prin folosirea unui contrast valoric puternic, formând astfel un contur particularizat cu aspect „traforat”.
Registrul terestru ocupă mai mult de două treimi din suprafaţa lucrării şi este structurat în două mase compoziţionale care împart imaginea ansamblului în trei straturi suprapuse orizontal, din care cel median ocupă o suprafaţă mai mare, depăşindu-le pe celelalte două, atât din punct de vedere al întinderii, cât şi din punct de vedere al intensităţii cromatice.
Masa mare a vegetaţiei din registrul median, redată prin frământări de tuşe mărunte de verde închis, creează un conglomerat volumetric care constituie osatura ce ţine legată compoziţia, având filonul principal de la stânga la dreapta pe coama clar desenată a dealului.
În zona centrală a compoziţiei, din masa compactă de verde ce profilează orizontul, se detaşează un pâlc de copaci, la fel de verzi, dar redaţi de pictor în tuşe mai mari, clar delimitate, p