Decizia gigantului farma GSK de a vinde fabrica de la Braşov schimbă topul producătorilor de medicamente şi naşte o întrebare firească: mai urmează cineva?
Deşi România are o reţea destul de vastă de fabrici de medicamente, mai exact 27 la număr, decizia companiei-mamă GlaxoSmithKline (GSK) de a vinde a doua cea mai mare fabrică de medicamente din România, aflată la Braşov, va avea efecte majore în piaţa farmaceutică, mai ales dacă nu se va găsi un cumpărător. Din punctul de vedere al planurilor anunţate de GSK în ultimii ani aici, decizia poate să mire, însă trebuie să ne amintim că această companie a fost una dintre cele mai vocale cu privire la dificultăţile create de taxa clawback pe vânzări şi impredictibilitatea pieţei farmaceutice. „În următoarele şase luni, GSK va explora posibilitatea de a vinde fabrica unui potenţial cumpărător, cu regim tranzitoriu de producţie. Nu facem speculaţii în acest moment în ceea ce privește preţul, vom evalua toate ofertele şi vom comunica rezultatul. Ne concentrăm asupra identificării unor modalităţi de a asigura viitorul fabricii şi al angajaţilor, mai degrabă decât asupra logicii acoperirii investiţiilor“, spune Pascal Prigent, director general GSK România. Iar investiţiile nu sunt deloc de neglijat: aproape jumătate de miliard de lei de la înfiinţarea fabricii şi până acum.
În cazul în care nu se va găsi un cumpărător, închiderea Europharm înseamnă o gaură de 16% din întreaga valoare de producţie de medicamente autohtone, care a ajuns la 2,55 mld. lei. Mai mult, cel care va cumpăra fabrica va trebui să menţină producţia la valoarea necesară pentru a rămâne pe locul doi în topul fabricilor autohtone de medicamente, condus de mulţi ani de producătorul de generice de la Cluj, Terapia Ranbaxy. În ciuda poziţiei favorabile în topul producătorilor, compania a fost nevoită să facă ajustări în portofoliu