Firmele de stat, în special cele din surbordinea Ministerului Transporturilor, au realizat, în cea mai mare parte, rezultate dezastruoase anul trecut. Sursa: OCTAVIAN COCOLOŞ
Cea mai mediatizată companie de stat anul trecut a fost Oltchim. După cum arată datele financiare publicate ieri de Ministerul Finanţelor, combinatul a fost puternic afectat după încercarea ratată de privatizare din septembrie 2012. Combinatul a fost oprit în preajma privatizării şi a reluat după câteva săptămâni activitatea.
De atunci şi până la finele anului a lucrat la sub 10% din capacitate. În tot acest timp, salariile muncitorilor au continuat să fie achitate. Relaţia cu furnizorii s-a înrăutăţit pentru că, în lipsa banilor din vânzarea producţiei, nu mai erau fonduri pentru achitatea contractelor. Rezultatele s-au văzut la finalul anului: pierderile s-au dublat faţă de 2011, la 569 milioane de lei, iar datoriile totale au crescut de la 2,5 la 3,4 miliarde de lei. La începutul lui 2013, Oltchim a intrat în insolvenţă.
Cealaltă companie pe care statul a încercat să o salveze prin insolvenţă, Hidroelectrica, a ajuns în 2012 la o pierdere de 508 milioane de lei, după un profit de 6,4 milioane de lei, în 2011. Anul acesta Hidro a reuşit să iasă din insolvenţă.
De la profit la pierdere
Rezultate dezastruase au înregistrat şi companiile CFR, în special CFR Călători, care a trecut de la un profit de 1,5 milioane de lei în 2011, la o pierdere de aproape un miliard de lei, anul trecut.
Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, publicate, ieri, compania a înregistrat în 2012 un minus de 992 milioane de lei, atât din cauza abandonării unor rute profitabile, cât şi pentru că practică tarife prea mari, raportat la servicii, ceea ce a diminuat numărul de călători, spun specialiştii. Într-un interviu acordat zilele trecute, Relu Fenechiu, care a ocupat de la finele anului tr