Din cele mai vechi timpuri scriitorii au preferat să-şi construiască în cărţile lor propriile oraşe în care să plaseze acţiunile eroilor lor. Uneori simplă plăsmuire a imaginaţiei, alteori o satiră la adresa socităţii în care trăiau ei au reuşit uneori să creeze adevărate capodopere care pot fi vizitate oricând cu plăcere de către cititori.
Metropolis (în filmul Metropolis, 1927)
Regizorul Fritz Lang a creat în anul 1927 primul mare oraş din istoria cinematografiei. Mare, complex şi copleşitor, Metropolis este şablonul perfect pentru o distopie modernă. În acest monument de lăcomie şi exploatare, cei mai bogaţi cetăţeni trăiesc deasupra Pământului, în timp ce dedesubtul lor milioane de lucrători fără chip sunt sacrificate pentru a asigura existenţa strălucitorului megalopolis. Construcţiile futuriste sunt îmbinate cu mituri ale antichităţii, astfel că zgârie-norii coexistă cu turnurile biblice. Metropolis este singurul film de cinema din programul “Memory of the World” (patrimoniul mondial de documente) al organizaţiei UNESCO.
Pandemona (în cartea Paradisul Pierdut, 1667)
Ridicat de Satana într-o singură oră, a fost desemnat de către John Milton drept capitală a Iadului, în cartea sa, Paradisul Pierdut, apărută în anul 1667. A fost construit după planurile arhitectului Mulciber, care înaintea decăderii sale a fost designer pentru palatele şi locuinţele ridicate în Rai. În Palatul lui Satan se află ascunsă cheia de la un seif al cărui mecanism deschide drumul spre Paradis. Etimologic, Milton a format acest nume asociind cuvintele “pan” (toţi) şi “daimon” (demoni) din greaca veche.
Parisul Modern (în filmul Playtime, 1967)
Regizorul Jacques Tati a creat o lume ultra-modernă şi impersonală, predominant gri şi care distruge în mod deliberat sufletul. Acest Paris are şi momentele sale de frumusete, în special atunci când luminile încep s