În iunie, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu peste 45%, fiind înscrise în circulaţie doar 3.967 de maşini. În același timp, comerțul cu mașini de ocazie urcă vertiginos, depăşind 15.770 de unităţi.
Efectele crizei economice, ale gafelor legislative și lipsa de viziune a comercianților sunt tot mai vizibile. Scăderea cu 45,85% a înmatriculărilor de autoturisme noi în chiar prima lună de desfășurare a programului „Rabla“, iunie, arată clar că nici această măsură controversată nu are darul de a opri piața auto din rostogolirea ei către colaps. Impunerea, la începutul lui 2013, a unei taxe pe poluare cu un sistem de calcul complet eronat, care favorizează importul de mașini cu vechimi mari a pus și ea umărul la distrugerea a ceea ce a mai rămas din piață. Așa se face că, în primele șase luni din acest an, românii au mai înmatriculat doar 24.549 de autoturisme noi, în scădere cu 26,37% față de primul semestru al anului trecut, când intrau în circulație 33.343 de unități. Și nu trebuie uitat că 2012 nu a fost deloc un an bun pentru vânzările de mașini.
Click pentru mărire
Din nefericire, ultimii șase ani au dovedit că bula din 2007, când erau înmatriculate în România nu mai puțin de 312.589 de autoturisme noi, nu reprezintă nici pe departe potențialul real al pieței. Încă din 2008 și apoi, mult mai dramatic, în 2009, numărul de mașini înmatriculate a început să scadă. Așa se face că vânzările de anul trecut nu mai reprezentau decât o cincime din volumul anului de glorie al pieței. Iar perspectivele sunt cât se poate de sumbre.
Spre maximum 55.000 de mașini noi
Dacă ritmul de scădere continuă și în al doilea semestru al acestui an ca și până acum, este posibil să ajungem la o piață de circa 49.000 de unități. Însă, luând în calcul presupusele efecte pozitive ale programului „Rabla“, precum și e