Edward Snowden, tânărul american al cărui nume a făcut ocolul Pământului în mai puţin de 80 de zile, face istorie, fără ca, poate, să-şi fi dorit asta neapărat. Dezvăluirile sale privind programul secret al SUA de supraveghere a comunicaţiilor mondiale pun pe jar lumea politică şi pe gânduri omul de rând.
Prima reacţie, firească, poate, la dezvăluirile sale a fost, în cazul multora, să nege realitatea:”Eu? Dar cine sunt eu să se intereseze cineva de mine? Eu nu am nimic de ascuns, n-au decât să spioneze cât vor!”. Câteva clipe, ore, zile, săptămâni mai târziu şi câteva dezvăluiri mai încolo, încep să apară semnele de întrebare, iar utilizatorii de Internet devin mai sensibili. Şi conştientizează faptul că imixtiunile autorităţilor în sfera privată devin şi mai agresive pe zi ce trece.
Ştiu ce-ai cumpărat ieri seară...
Şi totuşi recoltarea datelor despre utilizatorii de Internet nu este o noutate. Cei mai versaţi dintre internauţi ştiu deja că trebuie să se aştepte la reclame apropiate de propriile navigări, reaminteşte, de exemplu, dw.de. Dacă, de exemplu, ţi-ai dorit o canapea ieftină şi ai căutat-o pe net, săptămâni la rând ţi se vor afişa reclame la magazine de mobilă, notează sursa citată. Dar de aici şi până la dezvăluirile privind spionarea comunicaţiilor jurnaliştilor de la una dintre cele mai importante agenţii de presă ale lumii, Associated Press, până la interceptarea de emailuri şi convorbiri telefonice, de spionare a instituţiilor europene de către americani şi de interferenţe politice e cale cam lungă. Reacţia statelor implicate nu s-a lăsat aşteptată. Germania fiind printre cele mai vocale.
Acord european de protecţie a datelor private
Cancelarul german Angela Merkel a susţinut, duminică, într-un interviu televizat la postul naţional de televiziune, ideea adoptării unui acord european în vederea u