Doar 2% dintre români consideră societatea ca fiind motivul pentru care doar jumătate dintre elevii care au dat bacul anul acesta au luat examenului (1), iar comentatorii de toate culorile politice și ideologice au sărit să-i critice pe elevi pentru rezultatele proaste. Dar dacă elevii au dreptate? Dacă lipsa de interes nu este decât o manifestare a unor probleme pe care nu le recunoaștem nici măcar față de noi?
Deși departe de a fi inocenți persecutați de opinia publică, există posibilitatea ca elevii să aibă dreptate: pentru cei care au picat, la ce ajută bacul, realist? Este statistic improbabil ca aproape 50% din elevi să pice bacul pentru că sunt proști, pentru că sunt răi și pentru că nu iubesc cultura și cunoașterea. Dacă elevii au dreptate? Dacă examenul nu mai este cu adevărat o miză, la fel cum nici absolvirea unei universități nu mai este cu adevărat o rețetă de succes?
Să luăm în ordine câteva realități care ar trebui repetate mai des în spațiul public.
1. It’s the economy
Ideea că 50% dintre elevi au picat bacalauretul pentru că “nu le place cartea” nu are o bază reală. În România lucrează în acest moment, în sistemul oficial, puțin peste 4 milioane de oameni, cu probabil încă 2-3 milioane de persoane angajate în economia subterană. Dintr-un total de 20 de milioane de locuitori, este destul de puțin, mai ales în economia “la lumină”. Poate ar fi mai bine să spunem, în loc de “lor nu le place cartea”, “nouă nu ne place munca” sau “am munci, dar nu avem unde”. Dacă varianta a doua este adevărată, iar piața muncii nu îi poate susține nici măcar pe cei care deja au absolvit studiile, indiferent de nivel, care este perspectiva spre care se îndreaptă tinerii care abia au terminat liceul?
Care sunt beneficiile practice, eventual imediate, ale unui examen luat și care sunt consecințele picării lui? Cerem unei generații, în cazul meu