Piaţa auto din România scade în continuare, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. În primul semestru al anului, reducerea a fost de peste 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Scăderea vânzărilor înseamnă că în primele 6 luni au fost vândute aproape 35.000 de autoturisme şi vehicule comerciale noi, cu un ritm de scădere mai accentuat la autoturisme. În acest caz, scăderea a fost de peste 19 procente, susţine Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, care au însemnat 75% din total în luna iunie. Pe fondul demarării târzii a programului “Rabla”, dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni doar 19% din total (în creştere totuşi faţă de primele 5 luni, când acest procent era de 15%). Pentru comparaţie, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcţionare a programului “Rabla”) acest raport era de 31% persoane fizice şi 69% persoane juridice.
Firmele dau vina pe importurile la mâna a doua
În plus, continuă să se manifeste în piaţă impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate. Acestea din urmă, la un volum de aproximativ 102.000 unităţi la autoturisme şi 21.500 la vehicule comerciale, au o creştere de 38%, respectiv 6% faţă de 2012. Datele arată că la fiecare autovehicul nou vândut în România au fost aduse alte 4 second hand, arată un comunicat al APIA.
Topul pe mărci este format din Dacia, cu 8.494 de unităţi vândute (29,3% din total), Volkswagen (3.450 de unităţi, 11,9%), Skoda (2.347 de unităţi, 8,1%), Renault (1.754 de unităţi, 6,1%), Ford (1.622 de unităţi, 5,6%) şi Hyundai (1.361 de unităţi, 4,7%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. După 6 luni, doar clasa mon