Roger Martin este profesor de management strategic la Universitatea din Toronto şi timp de 6 ani a intervievat peste 50 de lideri din domeniul afacerilor, sportului, artelor şi religiei, căutând să găsească aceea caracteristică definitorie a acestor manageri care reuşesc să realizeze tot ceea ce altora li se pare imposibil. Concluzia la care ajunge în urma acestor cercetări este că trăsătura esenţială a liderilor de succes este procesul mental pe care autorul îl numeşte „gândire integrativă” şi pe care îl defineşte precum:
„Capacitatea de a aborda constructiv tensiunea produsă de două idei opuse şi, în loc de a alege o idee în detrimentul celeilalte, de a genera o rezolvare creativă a acesteia sub forma unei idei ce conţine elemente specifice fiecărei idei opuse iniţial, dar este superioară ambelor”.
Cu alte cuvinte, de câte ori aveţi o dilemă de tipul „ori-ori”, refuzaţi să cădeţi victimă automatismelor mentale şi provocaţi-vă cu ardoare să găsiţi o soluţie de tipul „şi-şi”. Cel puţin asta se pare că a stat la baza succesului unor lideri precum Michael Lee-Chin, Martha Graham, George Kennan, Isadore Sharp, Bob Young sau A.G. Lafley. În carte veţi descoperi poveştile „în extenso” ale modului în care fiecare dintre aceştia au pornit de la două opţiuni antagonice şi au reuşit să le îmbine într-un mod creativ, revoluţionar şi, cel mai important, generator de succes pentru proiectele sau afacerile lor. Acest tip de gândire integrativă se pretează oricărui domeniu al vieţii, de la fonduri mutuale la dans modern, de la politică externă la lanţuri hoteliere, de la firme de software la producători de bunuri de larg consum.
Etapele unei gândiri integratoare identificate de autor sunt:
evaluarea unui set de caracteristici evidente;
construirea unui model mental al relaţiilor cauzale dintre aceste caracteristici;
aranjarea