Scoala romaneasca a dat noi exemple de excelenta, atipice si aproape paradoxale. Lotul Romaniei a obtinut cinci medalii la Olimpiada Internationala de Fizica - doua de aur, pentru Cristian Frunza si Cristian Andronic, si trei de argint. Elevii romani s-au plasat astfel pe primul loc in Europa si pe locul al 5-lea in lume.
La Olimpiada de Informatica de la Brisbane, Rares Buhai si Vlad Alexandru Gavrila au obtinut medalii de aur, la care s-au adaugat o medalie de argint si o medalie de bronz. In primavara, la Olimpiada Internationala de Chimie "D. Mendeleev", elevii romani au obtinut o medalie de aur, a Mariei Filip, doua de argint si trei de bronz.
Sunt copii si tineri din aceeasi tara in care peste 50% dintre elevi sunt analfabeti functional, potrivit testelor PISA, din aceeasi tara care nu are nicio universitate in topurile europene si mondiale, in care pana si studentii facultatilor de litere fac greseli de ortografie inadmisibile.
Tara in care rezultatele la examenele nationale, ca sunt cele de la finalul clasei a 8-a sau bacalaureat, ne arata o incompetenta cumplita dublata de o inclinatie catre frauda pe masura.
Este clar ca invatamantul romanesc este rupt la mijloc, intre elitele care obtin rezultate internationale spectaculoase si marea masa, mediocra si infranta din start in batalia competentelor. Din pacate, nu aceste elite pe care ne place sa ni le punem pe blazonul de tara sunt reprezentative pentru invatamantul romanesc.
Ele sunt rezultatul eforturilor proprii, desigur, dar si al eforturilor parintilor care au investit in ei cu mult peste ceea ce scoala ofera. Daca ne uitam in general vorbim despre elevi din Bucuresti, toti in cazul fizicii, si din cateva alte mari orase.
Asta nu inseamna ca elevii bucuresteni sunt mai destepti. Nici poveste. Dar au o sansa mare in plus, pentru ca in