Inspectoratul Școlar Judeţean vrea subiecte diferite la Limba română pentru elevii minoritari faţă de elevii români
În urma rezultatelor finale ale examenului de Bacalaureat, Inspectoratul Şcolar al Județului Covasna a întocmit diferite rapoarte și a făcut situații comparative, menite să dea un răspuns la procentul mic de promovare a examenului din această lună. Promovabilitate la sesiunea de vară a examenului de Bacalaureat a fost de 43,56% în judeţ, iar cei mai mulți elevi au picat la examenul de Limba şi literatura română.
Examen diferențiat la Română
În opinia inspectorului șef din cadrul Inspectoratului școlar al Județului Covasna, Keresztély Irma, de ani de zile problema principală pentru elevii din județul Covasna este examenul de Limba și literatura română. „Dacă luăm rezultatele la această probă pe orașe, vedem că cele mai slabe rezultate au fost înregistrate la Târgu Secuiesc și Baraolt, două zone unde 98% din populație este de etnie maghiară, copiii aud limba română doar la școală și eventual la televizor. De aceea cred că elevii de etnie maghiară ar trebui să învețe din manuale diferite față de copiii români, și de asemenea să susțină examene diferențiate” – a declarat Keresztély Irma. Aceasta a spus că IȘJ a făcut o comparație a ratei de promovare la limba maternă (română pentru cei de la secția română și maghiară pentru cei de la secția maghiară). Astfel, dacă elevii de la secția maghiară ar fi susținut doar 3 probe scrise la Bac (limba maternă, proba obligatorie a profilului și o probă la alegere), promovabilitatea ar fi crescut simțitor.
Soluții comune
Trăgând concluzia, șefa IȘJ este de părere că în județul Covasna marea problemă este examenul de Limba și literatura română, însă fără schimbarea programei școlare situația nu se va schimba. „Soluția nu este să culpabilizăm toate cadrele didactice. Trebuie să găsim împreună