Pe considerentul că în turism este nevoie de actualizarea normelor legate în primul rând de protecţia consumatorului, comisarii europeani pregătesc un nou set de norme menit să-i ferească de surprize neplăcute pe cei care achiziţionează pachete de turism de la agenţiile de profil.
Reguli noi pentru vremuri noi
Noile reglementări europene propuse în domeniul turismului pleacă de la ideea că vremea rezervărilor efectuate exclusiv la sediul agenţiilor de turism, cu un teanc de broşuri în braţe, a trecut. Turiştii joacă acum un rol mult mai activ, alegând deseori on-line diversele componente ale unui pachet de servicii – hotel, zboruri şi aşa mai departe.
De aceea, noile norme europene privind pachetele turistice integrează această tendinţă, actualizând reglementările adoptate într-o epocă în care internetul nu juca încă un rol atât de important. La timpul respectiv, aceste reglementări au adus îmbunătăţiri majore, acordându-le cumpărătorilor dreptul de a primi toate informaţiile necesare înainte de a semna contractul, dreptul la rambursarea banilor în cazul schimbării anumitor părţi ale pachetului sau posibilitatea de a transfera o rezervare pe numele altei persoane. De asemenea, normele prevedeau obligativitatea organizatorului de a oferi alternative dacă pachetul nu mai poate fi furnizat.
Noile norme propun însă controale mai stricte în ceea ce priveşte vânzarea la suprapreţ şi obligaţia operatorilor de a transfera reducerile de preţuri în circumstanţe echivalente. Potrivit noilor prevederi, informaţiile privind răspunderea trebuie să fie redactate în limbaj simplu, iar turiştii trebuie să aibă dreptul să solicite compensaţii pentru daune morale în cazul unui concediu ratat din cauza organizatorului. Normele propuse de Comisia Europeană mai prevăd şi stabilirea unui punct unic de contact la care turiştii