Cele mai mari 30 de plăţi realizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) în primul semestru totalizează aproape 750 mil. euro, arată o analiză a ZF pe baza informaţiilor transmise de companie.
În total, CNADNR a achitat facturi de aproape 850 mil. euro în primele şase luni ale acestui an, ceea ce înseamnă că cele mai bine plătite 30 de companii sau asocieri de companii au încasat aproape 90% din banii pe care compania de drumuri i-a alocat pentru plăţi în primul semestru.
„Bugetul CNADNR în anul 2013 este în valoare de 5,8 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro – n.red.)“, arată CNADNR într-un răspuns semnat de directorul general interimar al instituţiei, Mircea Pop. Deşi Mircea Pop şi-a anunţat demisia la începutul acestui an, după şase luni el este în continuare cel care conduce CNADNR şi semnează toate documentele pe care compania le eliberează.
Cea mai bine plătită companie în primele şase luni ale acestui an a fost Spedition UMB, firmă controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu.
Compania a încasat circa 102 milioane de euro pentru lucrări precum construcţia primului lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, pe care l-a finalizat deja de circa nouă luni, sau reabilitarea drumurilor naţionale 24, 2 sau 12. Locul al doilea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat de italienii de la Astaldi, care au primit circa 100 de milioane de euro pentru construcţia de autostrăzi precum Cernavodă-Constanţa (care este finalizată de anul trecut) sau Orăştie-Sibiu. Pe poziţiile a treia şi a patra figurează austriecii de la Strabag, care au primit prin două firme pe care le controlează în România 59, respectiv 47 de milioane de euro, pentru lucrări precum autostrada Deva-Orăştie, deschisă circulaţiei în urmă cu o lună şi jumătate, sau autostrada Orăştie-Sibiu.
Şi americanii de la Bechtel, cu c