Ascensiunea semnificativă a comerţului moldo-român este rezultatul unor interese pur economice, şi nu a fost influenţată de politic, susţin specialiştii
Pe parcursul ultimului deceniu, relaţiile economice dintre Republica Moldova şi Romania au fost în ascensiune. O confirmă datele statistice: volumul schimburilor comerciale dintre cele două state a crescut din 2003 şi până în 2012 de circa cinci ori. În anul 2008, România a fost chiar cea mai importantă piaţă de desfacere pentru mărfurile moldoveneşti, devansând Federaţia Rusă.
„Motoraşul intregrării“
Această evoluţie a fost contrară relaţiilor politice dintre ţările vecine. „Creşterea semnificativă a comerţului dintre Republica Moldova şi România se datorează, în special, oamenilor de afaceri, care îşi caută singuri pieţe de desfacere. De fapt, comerţul a devenit motoraşul integrării economice a Republicii Moldova în Uniunea Europeană alături de România“, apreciază economistul Viorel Chivriga.
Astfel, contrar previziunilor legate de anularea în 2007 a acordului de liber schimb dintre cele două ţări, aderarea României la UE a avut un efect pozitiv asupra relaţiilor comerciale moldo-române. Din 2007 şoi până în 2012, exporturile pe piaţa românească au crescut de 2,3 ori, iar importurile - de 1,7 ori.
Cablul electric, primul la export, petrolul la import
În prezent, România este al doilea partener comercial al Republicii Moldova. Anul trecut, aproape jumătate din volumul exporturilor a fost pe seama cablurilor electrice, urmate, la mare distanţă şi cote mai mici de 4%, de zahăr, boabe de soia, ulei vegetal, îmbrăcăminte şi încălţăminte. Această structură s-a format în ultimii trei-patru ani şi se datorează fabricilor de componente pentru industria de automobile construite recent în Republica Moldova, care îşi livrează producţia uzinelor auto din România.
La capitolul importuri,