Ai o afacere care a crescut bine, în ciuda condiţiilor economice, dar a ajuns la un nivel în care piaţa locală nu oferă oportunităţile din trecut? Dacă răspunsul la această întrebare este unul pozitiv, atunci înseamnă că a venit momentul să îţi extinzi business-ul şi în afara graniţelor.
Care sunt obstacolele pe care trebuie să le depășești ca antreprenor pentru a face asta? De la alegerea diferențiatorilor la depăşirea prejudecăţilor vest-europene față de români, toate acestea pot face diferența între succes sau eșec.
„Pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a-ți transforma afacerea într-un jucător regional sunt similari cu cei pe care îi urmezi și atunci când dezvolți un produs pentru piața locală”, este de părere George Lemnaru, cofondator eRepublika (primul simulator economic, politic și militar care a ajuns la 3 milioane de utilizatori din întreaga lume). După un exit de succes, George a început și cel de-al doilea start-up, Cars Cup, un joc dedicat pasionaților de mașini. „Condiția principală însă este să te diferențiezi foarte bine față de concurență. Cu ce este produsul/serviciul tău special față de concurență? În condițiile unei concurențe globale mult mai puternice, această diferențiere devine crucială”, afirmă George.
Opinia este împărtășită și de Peter Barta, CEO al Fundației Post Privatizare și buniness angel, care afirmă că „abordarea nu este foarte diferită, chiar dacă ne uităm la piețe locale sau afaceri globale, de cele mai multe ori pașii parcurși sunt aceiași. Se impune o analiză a nevoii, apoi trebuie facută o analiză a concurenților. O atenție deosebită trebuie acordată și competitorilor indirecţi. De asemenea, trebuie definit un profil al potențialilor clienţi, iar după acești pași urmează construirea unui MVP (Minimum Viable Product), prin care antreprenorul să testeze piața pentru a obține confirmarea faptului că sol