Certificatele energetice devin obligatorii la incheierea tranzactiilor imobiliare incepand cu 19 iulie. Astfel, cladirile sau apartamentele nu mai pot fi vandute sau inchiriate fara acest certificat.
Cum va functiona sistemul? In primul rand proprietarul, investitorul sau administratorul cladirilor care se vand sau inchiriaza este obligat sa puna la dispozitia clientilor, inainte de prefectarea contractelor, o copie a certificatului energetic. Dupa incheierea tranzactiei, proprietarul are obligatia de a transmite certificatul in original noului proprietar. Noul proprietar sau chirias are obligatia ca la data inregistrarii contractului sa depuna la organul fiscal si o copie a certificatului energetic.
Contractele de vanzare-cumparare incheiate fara respectarea prevederilor sunt supuse nulitatii relative.
n cee ce priveste cladirile care se construiesc, certificatul este elaborat de investitor/proprietar/ administrator si este prezentat in original comisiei de receptie a lucrarilor, pentru ca apoi o copie sa fie anexata procesului verbal, constituind o componenta a cartii tehnice a constructiei.
Procesul-verbal incheiat cu ocazia receptiei la terminarea lucrarilor si neinsotit de copia de pe certificat este nul de drept.
In cazul cladirilor vandute inainte de finalizarea constructiei, proprietarul va pune la dispozitia cumparatorului date in vederea evaluarii performantei energetice. Citeste si:Cum se obtine un certificat de cladire verdeBilant: 70.000 de firme au cumparat certificat digital pentru declaratia unicaAeroportul Otopeni, certificat ca aeroport international
De asemenea, legea prevede obligativitatea proprietarilor de a preciza in anunturile de vanzare si inchiriere a informatiilor din certificatul energetic.
La nivel de tara sunt cateva sute de auditori enegetici, judetele cu cei m