Presa din întreaga lume vuieşte în legătură cu presupusa ardere, în România, a şapte tablouri de mare valoare furate din Olanda. În ţară, în schimb, sporesc de la o zi la alta ipotezele în legătură cu afacerea supranumită "Jaful secolului".
Dacă, în urmă cu două zile, DIICOT preciza că nu a fost finalizată expertiza privind presupusa distrugere a tablourilor furate din Rotterdam, ieri, presa din întreaga lume se întrecea în a comenta o "crimă culturală" fără precedent petrecută, în "Grădina Carpaţilor", la "gurile Dunării". "The Guardian" titra cu litere de-o schioapă: "Stolen Picasso «'burned in stove» in Romania"/ "Un Picasso furat, «ars în sobă» în România". "The News Tribune": "Romania: Museum checks if paintings burned"/ "Muzeul verifică dacă tablourile au ars". "The Washington Post: "Romanian museum analyzing whether stolen paintings, including Picasso and Matisse, were burned"/"Un muzeu românesc verifică dacă tablorile furate, incluzând Picasso şi Matisse, au fost arse". Şi alte, şi alte titluri grave. Terminând cu un titlu din EVZ: "DOVADA care arată că TABLOURILE din Rotterdam au fost ARSE: Cenuşa conţine urme de vopsea, pânză şi cuie". Titlurile trec, dar enigmele( şi mai ales confuziile) rămân. Pe măsură ce sporesc, de la o zi la alta, bâlbele (de comunicare, în special) ale autorităţilor din România, în cazul tablourilor furate, în aceeaşi progresie cresc şi "scenariile", demne de adevărate teorii... ale conspiraţiei. Cele mai multe din aceste teorii spun că, de fapt, totul este o înscenare şi că tablourile nu au fost arse (sau doar o parte au fost arse), ele ajungând în galeria secretă a unui colecţionar excentric (din Est sau din Vest). O altă teorie foarte interesantă, însă, o lansează scriitorul (şi negustorul de artă) Petru Romoşan (vezi foto în cămaşa roşie). Care, nici mai mult, nici mai puţin, compară afacerea "Jaful secol