Televiziunea de stat italiană, RAI, a anunţat că a renunţat la difuzarea Miss Italia, concursul de frumuseţe care i-a deschis actriţei Sophia Loren drumul spre Hollywood, întrucât această competiţie „a început să îşi arate vârsta“.
Această decizie, previzibilă într-o ţară în care numeroase femei frumoase şi sumar îmbrăcate apar în mod constant în emisiunile difuzate de principalele televiziuni, în special de acelea din imperiul Mediaset, deţinut de fostul premier italian Silvio Berlusconi, a dat însă naştere unor dezbateri în Italia.
Antonio Verro, membru în consiliul de administraţie al televiziunii publice italiene RAI, a declarat pentru Radio 24 că preşedinta acelui consiliu de administraţie, Anna Maria Tarantola, a dorit ca RAI să renunţe la difuzarea concursului Miss Italia, după 25 de ani difuzare, întrucât acesta „dă un exemplu negativ“. Antonio Verro spune că s-a opus acestei decizii şi speră că RAI va transmite totuşi celebrul concurs de frumuseţe, într-un format redus.
În fiecare an, mii de tinere se înscriu în competiţie şi speră să se califice în finala acestui concurs, care a contribuit la lansarea carierelor multor actriţe şi prezentatoare TV încă de la prima lui ediţie televizată, în 1939. Sophia Loren a concurat la Miss Italia în 1950 fără să câştige titlul, consolându-se însă cu trofeul „Miss Elegance“.
Criticii acestui format de concurs spun că spectacolul oferit de concurentele care defilează pe un podium în faţa unui juriu aparţine unei epoci trecute, în care rolul femeii era redus la aspectul fizic, de preferat unul îmbunătăţit prin dietă sau operaţii estetice.
Regizorul de film Roberta Torre a declarat pentru cotidianul „L'Unita“ că Miss Italia prezintă femeia ca pe „un porc pregătit să fie tăiat“ şi pune presiune asupra femeilor, obligându-le să se conformeze unui ideal uniform de frumuseţe.
Laura Bold