Detroitul era capitala mondială a industriei auto în anii ’50, însă declinul industriei americane, falimentele şi restructurările producătorilor de peste Ocean, concurenţa tot mai mare din partea rivalilor din Japonia şi Germania şi delocalizarea fabricilor către zone unde costurile de producţie sunt mai mici, precum China şi Brazilia, au contribuit rând pe rând la erodarea finanţelor oraşului.
Acesta a intrat în insolvenţă cu datorii de 18 miliarde de dolari, fiind de departe cel mai mare faliment al unei autorităţi locale din SUA. Bloomberg scrie că General Motors, Ford şi Chrysler, care pot spune că regiunea Detroit este „casa” lor, prosperă şi sunt profitabile, în timp ce oraşul de baştină este în insolvenţă.
„Pentru mare parte din secolul 20, industria auto şi Detroit erau sinonime. Nu puteai merge prin Detroit fără să îţi dai seama de prezenţa producătorilor”, spune Harley Shaiken, profesor de muncă la Universitatea California din Berkeley.
„Industria auto a fost forţată să se schimbe, condusă de presiunile industriei, şi a evoluat. Detroitul nu a făcut asta. Este trist. Am crezut că totul vine de la sine”, spune David Cole, preşedinte emerit al Centrului pentru Cercetări Automotive din Ann Arbor, Michigan, şi fiu al unui fost preşedinte al General Motors.
Cifrele dezastrului
Aproximativ 40% din iluminatul stradal nu funcţionează în Detroit şi mai mai mult de jumătate din parcurile acestuia au fost închise din 2008 încoace, potrivit New York Times. Efectivele de poliţie consemnează personal insuficient, acestea ajungând la locul faptei în 58 de minute de la momentul solicitării, faţă de o medie naţională de 11 minute în SUA, potrivit CNBC. Şomajul este acum de 16,3% în oraş, dar a fost de 28% în 2009. Dacă piaţa imobiliară a început să-şi revină în restul ţării, în Detroit încă sunt cu 20% sub nivelul din 2008.