In ultimii 10 ani, Detroit, leaganul industriei auto americane, a pierdut 25% din populatie, iar acum a devenit primul mare oras al SUA care a angajat demersurile necesare pentru a fi considerat in stare de faliment. Presedintele Barack Obama a anuntat ca urmareste cu atentie evolutia situatiei.
Daca demersurile angajate vor fi aprobate de justitia Statelor Unite, falimentul va obliga marii creditori ai localitatii sa negocieze cu gestionarul financiar ad hoc, Kevyn Orr, numit de guvernatorul de Michigan, Rick Snyder. Datoria celui mai mare oras al acestui stat american este estimata la 18,5 miliarde de dolari.
Inainte de Detroit, alte mari orase ale SUA, precum New York, Cleveland si Philadelphia s-au aflat in pragul falimentului, dar Detroit este prima dintre localitatile importante ale tarii care cere oficial protectia legii falimentului. Presedintele Barack Obama a declarat, prin purtatourl de cuvant al Casei Albe, ca urmareste atent evolutia lucrurilor.
Dar, spre deosebire de ceea ce s-a intamplat in timpul crizei din 2008, and statul federal a acord sprijin financiar de miliarde de doalari constructorlor auto General Motors si Chrysler, Obama nu mai poate sa faca acum astfel de promisiuni. In urma cu aproape 60 de ani, cand gigantii industriei de automobile au inceput sa produca, din 1941 pana in 1945, tancuri, avioane si munitie, Detroit era considerat un adevarat exemplu de dezvoltare industriala. Acum, Detroit a devenit un sinonim pentru declin, ruina, criminalitate.
Daca in 1950, orasul numara 1,8 milioane de locuitori, el are acum in jur de 700.000. Jumatate dintre acestia traiesc in saracie, iar aproape 20% sunt in somaj. Cu un sfert din patrimoniul de imobile abandonat in anumite cartiere, nici un alt oras american nu a avut de suferit atat de mult de pe urma dezindustrializarii. Reducerea serviciilor de urgenta a a