Primăria, primarii noștri, au ținut deunăzi o conferință de presă, la care doream să fiu prezent. Doream să particip, deoarece am aflat din mass-media că s-au făcut planuri și s-a comentat apariția unei noi legi, din importantul domeniu al urbanismului. A apărut, așadar, Legea faţadelor, adică „Legea privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor”. Deci, Legea fațadelor a apărut ca noutate, mai ales că domnul Falcă a și promis trei milioane de euro pentru „balonul de oxigen” care să salveze amărâtele de fațadele.
Ca o primă observație, constat că această Lege a fost menționată în Hotărârea Parlamentului 31/2008, ca făcând parte din Programul de Guvernare 2009-2012. La Arad a apărut, în ceasul al XIII-lea, atunci când multe edificii semnificative sunt aproape ruinate. Faptul că s-a permis degradarea fațadelor, a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, reprezintă în cele din urmă o gravă neglijență ce nu ține de culoare politică. Să amintim, spre exemplu, Teatrul Vechi, Complexul Indagrara și Moara, Fabrica de automobile MARTA, case și palate în centru și străzile adiacente etc.
Începând cu anul 2001 au apărut multe legi, ordonanțe, reglementări, care au ca obiect apărarea clădirilor, a mediului ambiant, a urbanismului, a tot ce înseamnă confort și civilizație. De atunci există Legea 422, care ar fi trebuit să apere monumentele istorice. Apoi Legea 350/ 2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului. Ministerul Culturii dă un Ordin 2260/2008, privind aprobarea normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice, chiar dacă în 2003 a mai dat un ordin cu numărul 2684, care ne spune cum se folosește monumentul istoric! Și totuși, Gara CFR Arad a rămas neclasificată. Auziți oameni buni, tot Guvernul României emite Ordonanța Nr.21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rur