În oraşul polonez Poznan, se încheie sâmbătă una dintre cele mai mari manifestări ale artelor spectacolului din Europa Centrală şi de Est, Malta Festival, care şi-a propus anul acesta să ilustreze artistic relaţia dintre om şi tehnologie.
Început acum o lună, Malta Festival Poznan a strâns spectacolele de teatru, de dans, concertele sau instalaţiile artistice în jurul temei cu titlul „Oh man, oh machine“. (Numele „Malta“ a fost luat de la un lac din apropierea Poznanului, unde se ţinea festivalul la începutul anilor ’90. Iar lacul se numeşte după cavalerii de Malta, care au avut cândva o tabără pe malul lui.) Festivalul se încheie sâmbăta aceasta, cu un concert al grupului experimental Atoms for Peace, care-i reuneşte pe Thom Yorke de la Radiohead şi pe basistul Flea de la Red Hot Chili Peppers.
Curatorul acestei ediţii este Romeo Castellucci, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru ai momentului, el însuşi un artist care experimentează sau foloseşte tot felul de maşinării ciudate în spectacolele sale. În legătură cu tema festivalului, Castellucci a spus că ea indică existenţa unor sentimente contradictorii: „«Oh man, oh machine» este un oftat, ceva care exprimă tristeţe, frică şi, pe de altă parte, admiraţie faţă de maşină“.
Cum se schimbă datele subiectivităţii şi ale sensibilităţii în faţa asaltului tehnologiei, cum se poate gestiona relaţia cu ceva care îl uzurpă de fapt pe om (robotul, maşina), cum putem converti descoperirile ştiinţei în artă? – iată câteva dintre problematicile la care au încercat să răspundă artiştii în cadrul acestui festival.
După cum observa filozoful şi sociologul Zygmunt Bauman (născut în Polonia, în prezent profesor la Universitatea din Leeds, din Marea Britanie), într-o conferinţă pe care a ţinut-o în cadrul festivalului din Poznan, datele realităţii sunt diferite astăzi chiar faţă de anticipaţi