Falimentul oraşului Detroit, cândva capitala mondială a automobilelor şi una dintre metropolele cele mai prospere din lume, este cronica unei morţi anunţate încă din anii 90 ai secolului trecut, când crizei industriale i s-au adăugat depopularea şi o administraţie coruptă, scrie sâmbătă EFE într-un comentariu.
Joi s-a produs ceea ce toată lumea considera de multă inevitabil, solicitarea de plasare a Detroit sub protecţia legii falimentului pentru o datorie de 18,5 miliarde de dolari. În cazul în care falimentul va fi autorizat de justiţie, se va produce cea mai mare suspendare de plăţi din istoria americană.
Autorităţile oraşului speră că declararea falimentului va deschide calea către recuperarea oraşului. Falimentul ar putea fi ocazia de 'a pune capăt a 60 de ani de decadenţă', a declarat vineri guvernatorul statului Michigan, Rick Snyder, care a avertizat totuşi că este posibil ca creditorii să nu-şi recupereze niciodată banii. 'Din 2000, oraşul a pierdut 28% din populaţie şi cheltuim 38% din buget pentru a plăti obligaţii din trecut, cum ar fi pensiile', a declarat la rândul său managerul pentru situaţii de urgenţă al oraşului, Kevyn Orr.
Snyder şi Orr au apărut vineri în faţa presei pentru a explica solicitarea de plasare sub protecţia legii falimentului, recomandată de Orr şi autorizată joi de Snyder. Însuşi Snyder declarase în martie stare de urgenţă financiară pentru Detroit şi îl desemnase pe Orr ca administrator.
Între timp, o judecătoare din Michigan a cerut vineri autorităţilor din Detroit să-şi retragă solicitarea de faliment pe motiv că măsura ar duce la reducerea pensiilor care sunt protejate prin lege şi ar viola Constituţia statului. Însă după decizia judecătoarei Rosemarie Aquilina, procurorul general al statului Michigan, Bill Schuette, a făcut recurs şi a cerut ca procesul să aibă loc în regim de urgenţă pentru a obţi