Majoritatea mallurilor din România continuă să înregistreze pierderi consistente, pe fondul cheltuielilor cu amortizarea şi rambursarea împrumuturilor pentru construcţie, astfel că rezultatul net al celor mai importante 50 de proiecte indică pentru 2012 o pierdere cumulată de aproape 190 milioane de euro, în ciuda faptului că proiecte precum Băneasa, Cotroceni, Unirea, Bucureşti Mall sau City Park Constanţa au raportat profit.
Per total, veniturile realizate de cele 50 de centre comerciale în 2012 se apropie de 350 de milioane de euro, pe care proprietarii acestor proiecte i-au încasat sub formă de chirie şi taxe cu serviciile, iar cumpărăturile efective realizate în aceste proiecte pot fi estimate la circa 2,5 miliarde de euro, ţinând cont că nivelul chiriilor reprezintă aproximativ 15% din vânzări, potrivit unei cutume din piaţa mallurilor.
Cele mai performante proiecte, în funcţie de veniturile realizate pentru fiecare metru pătrat de mall, sunt Băneasa, Cotroceni, Iulius Cluj, Bucureşti Mall, City Park Constanţa şi complexul comercial Orhideea, cu încasări de circa 30 euro/mp lunar.
Ierarhia la vârf în piaţa centrelor comerciale a rămas neschimbată anul trecut, unde mallurile dominante din Bucureşti - Băneasa Shopping City şi AFI Palace Cotroceni - au realizat cele mai mari venituri. Cifra de afaceri a Bucureşti Mall a scăzut anul trecut cu 11,6%, la 14,5 mil. euro, centrul comercial al celor de la Anchor Grup fiind astfel depăşit de proiectele Iulius Mall din Timişoara şi Cluj, deţinute de Iulian Dascălu, sau de mallul Sun Plaza din Berceni. Totodată, veniturile Plaza România, al doilea proiect din portofoliul Anchor Grup, au scăzut cu 25%, la 9,3 mil. euro.
În altă ordine de idei, proiectele lui Dascălu din Timişoara şi Cluj şi, probabil, Polus Center Cluj, sunt singurele centre comerciale din afara Bucureştiului care intră î