ANRE (reglementatorul pieţei noastre de energie) a decis să elimine tariful de transport perceput pentru exportul şi importul de electricitate. Acest lucru înseamnă o gură de oxigen pentru producătorii noştri de energie electrică, dar şi pentru furnizori, ale căror afaceri sunt puternic afectate de scăderea abruptă a consumului din ţara noastră.
Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), ne-a declarat: "Măsura este excelentă atât pentru producători, în special pentru cei termo care nu-şi găsesc cumpărători în piaţă pentru că sunt cei mai scumpi, cât şi pentru furnizori. Eliminarea taxelor de transport reprezintă o gură importantă de oxigen pentru sectorul nostru energetic. Regiunea se confruntă cu un excedent de energie, pentru că toate ţările au scăderi de consum, pe fondul accentuării crizei. Eliminarea tarifului de transport face ca energia noastră să aibă tarife atractive şi să poată fi vândută cu succes în ţările vecine".
Renunţarea la preţul de transport înseamnă o reducere cu circa 20 de lei/MWh a costurilor pentru exportul de energie, ne-a menţionat domnia sa. Volumele exportate nu vor fi unele foarte importante, potrivit estimărilor preşedintelui AFEER, dar vor fi suficiente pentru a menţine în piaţă producţia termocentralelor pe cărbune.
Motivul invocat de ANRE pentru eliminarea tarifului de transport este stoparea procedurii de infrigement, demarată împotriva României de către Comisia Europeană. Astfel, legislaţia internă privind tranzitul de energie este corelată cu cea europeană (Regulamentul 714/2009).
Ion Lungu a comentat: "ANRE a procedat corect. Eliminarea acestor taxe pe transportul de energie a fost solicitată de UE. Numai România şi Bulgaria aveau astfel de taxe, ceea ce făcea ca energia exportată de cele două ţări să nu-şi mai găsească uşor clienţi în regiune. Mai mult decât a