Gratuitatea serviciului public de transport este ancorată într-o pleiadă de idei şi teorii politice, de la stânga extremă până la verzii radicali. Potrivit unei viziuni socialiste, simplul fapt al plăţii taxelor locale îndrituieşte cetăţeanul la călătorii gratis cu autobuzul ori metroul; un ecologist radical ar interzice maşinile şi ar introduce transport public gratuit ca mijloc de combatere a particulelor fine din aer şi a emisiilor de carbon, iar, potrivit unei viziuni de dreapta, transportul în comun gratuit ar fi echivalentul unei subvenţii publice oferite forţei de muncă pentru a călători cu uşurinţă şi ar încuraja investiţiile locale. De pe vârfurile Alpilor francezi şi până pe ţărmurile baltice de răsărit, multe municipalităţi încearcă să înţeleagă cum şi-ar putea permite trasportul public gratuit în urbele lor. Am ales, în sensul acesta, două exemple opuse, Chamonix, celebra staţiune alpină din Franţa, şi Tallinn, progresista capitală a Estoniei.
Chamonix, Franţa. Totul pentru turist
Chamonix e o staţiune cochetă din Franţa, la poalele celebrului Mont Blanc, un orăşel unde europenii chic şi bogaţi vin să schieze iar căţărătorii să cucerească acoperişul Europei. Transportul public este gratuit pentru toţi turiştii şi, în ciuda fantasticei producţii locale de brânză, turismul este inima economiei în regiune. Motivele pentru care transportul public este gratuit sunt complexe şi au legătură atât cu schimbările climatice cât şi cu un management public inteligent.
Sunt necesare măsuri de combatere a schimbărilor climatice mai ales în domeniul transporturilor şi asta ar însemna o iniţiativă inter-comunală, ne spune un politician local. “Prima măsură pe care o luăm este gratuitatea transportului public. Gratuitatea îi vizează atât pe locuitorii din Chamonix, dar şi aşa-zişii locuitori temporari – turiştii şi cei care practică