Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie construcţia autostrăzii Sebeş - Turda, cu o lungime de 70 de kilometri şi un cost estimat la aproape 2,5 mld. lei (554 mil. euro).
Şoseaua, care va face legătura între Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în construcţie, şi Autostrada Transilvania, a cărei construcţie este momentan incertă, este prima autostradă finanţată din bani europeni ce a fost scoasă la licitaţie în ultimul an, în contextul în care fondurile de la Bruxelles au fost blocate.
Autostrada Sebeş - Turda, care va costa aproape 8 milioane de euro pe kilometru, va fi finanţată în proporţie de 85% din fonduri europene, iar restul vor fi bani de la bugetul de stat.
Ce spun „standardele de cost“ ale Transporturilor
Autostrada va fi una dintre cele mai scumpe construite în România pe bani europeni, urmând să coste circa 8 milioane de euro pe kilometru.
O şosea mai scumpă a fost doar varianta de ocolire a municipiului Arad la standard de autostradă, al cărei cost s-a ridicat la 8,3 milioane de euro pe kilometru, în contextul în care în rest costul construcţiei de autostrăzi pe bani europeni a variat între 3,6 milioane de euro, în cazul autostrăzii Arad - Timişoara, şi 7,2 mil. euro, în cazul lotului al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu. Potrivit standardelor de cost adoptate în urmă cu câţiva ani de Ministerul Transporturilor, costul de construcţie a unei autostrăzi trebuie să se încadreze între 3,8 şi 6,1 milioane de euro, în funcţie de forma de relief unde urmează să fie construită (câmpie, deal, munte).
Iniţial, CNADNR voia sa construiască şoseaua Sebeş - Turda sub formă de drum expres, însă planurile companiei de drumuri s-au schimbat recent, după ce autostrada Sebeş - Turda a fost declarată de Bruxelles la începutul lunii mai ca fiind eligibilă