Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie construcţia autostrăzii Sebeş-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri şi un cost estimat la aproape 2,5 miliarde de lei (554 milioane de euro).
Autostrada, care va costa aproape 8 milioane de euro pe kilometru, este împărţită în patru loturi şi ar urma să fie finanţată în proporţie de 85% din fonduri europene, iar restul vor fi bani de la bugetul de stat.
Potrivit anunţului de participare, contractul va fi atribuit constructorilor care vor prezenta oferta cea mai scăzută, iar durata de construcţie este de 22 de luni – 4 luni pentru proiectare respectiv, 18 luni pentru execuţia lucrărilor. Cu alte cuvinte, dacă până la finalul anului va fi desemnat un câştigător, autostrada ar trebui să fie finalizată până la sfârşitul anului 2015, potrivit calculelor ZF.
Tronsonul Sebeş-Turda este prima autostradă finanţată din bani europeni care a fost scoasă la licitaţie în ultimul an, în contextul în care timp de aproape un an fondurile de la Bruxelles au fost blocate, iar cealaltă posibilă sursă de finanţare, banii de la bugetul de stat pentru investiţii, au fost reduşi puternic.
Ultimele licitaţii pentru autostrăzi din fonduri europene, pentru construcţia a trei loturi din autostrada Timişoara-Lugoj, au fost demarate în luna august a anului trecut, însă lucrările nu au început nici acum, având în vedere că perioada de selecţie a constructorilor a durat aproape nouă luni, iar apoi au urmat contestaţiile.
Între timp însă, statul a scos la licitaţie în concesiune alte trei autostrăzi, Craiova-Piteşti, Comarnic-Braşov şi inelul de centură al Capitalei la standard de autostradă, urmând ca până la finalul anului să anunţe numele investitorilor privaţi care vor construi pe banii lor cele trei şosele.
Compania Naţională de Autostrăz