Galerie Foto
Cu venituri din credite în scădere şi rate de neperformanţă ridicate, băncile au taxat din ce în ce mai puternic în ultimii ani operaţiunile curente şi produsele de bază. Cardul de debit şi contul curent au costuri din ce în ce mai mari, mai ales că românii preferă să cash-ul.
Cu fiecare retragere de la bancomat, clienţii bagă bani în conturile băncii, pe lângă taxele pe care le plătesc pentru administrarea contului curent şi a cardului. Şi românii au o preferinţă ridicată pentru cash, încă fiind larg răspândită practica retragerii întregului salariu din ziua în care a intrat în cont.
Erau 11,4 milioane de carduri de debit active în martie, lună când s-au făcut 54,3 milioane de retrageri de la ATM şi 35,7 milioane de plăţi la POS – unde costurile tranzacţiei sunt suportate de comerciant. Însă, valoarea totală a plăţilor cu cardul de debit a fost de doar 4,9 miliarde de lei, în timp ce de la bancomate a fost retrasă suma de 26,4 miliarde de lei. Pentru fiecare leu retras, românii au plătit:
Sfântul comision
După ce Citibank şi-a vândut portofoliul de clienţi persoane fizice, a dispărut una dintre cele două bănci din piaţă la care emiterea şi administrarea cardului, contului curent, interogarea soldului şi retragerile de numerar erau gratuite.
Dintre băncile mari (top 17), doar Banca Transilvania, ING Bank şi Volksbank nu au comision de retragere de la bancomatele proprii. CEC Bank era una dintre instituţiile financiare care nu percepea comision de retragere anul trecut, însă banca de stat a decis să taxeze retragerile cu 0,1% din acest an. De asemena, Banca Transilvania a introdus un comision de retragere pentru cardul MasterCard Mondo, de 0,1%, în timp ce anul trecut comisionul pentru acest card era 0. Pentru cardul BT de la Visa, comisionul este în continuare 0.
BCR a operat o nouă creştere a comisionului de retragere