Activitatea de transporturi feroviare (atât administrare infrastructură, cât şi operatori de transport) este împărţită între 27 de jucători şi regrupează circa 58.000 de angajaţi, ce au reuşit să producă anul trecut o cifră de afaceri globală de peste 5,7 miliarde lei, conform unei analize realizate de Club Feroviar.
Cu toate acestea, sectorul feroviar a ieşit pe pierdere globală de 1,2 miliarde lei, o presiune în acest sens punând pierderile contabilizate de cei doi mari operatori cu capital integral de stat, CFR Călători şi CFR Marfă. Această pierdere globală vine în contextul în care productivitatea medie a sectorului este de 110.000 lei/angajat/an, adică cu puţin peste 2.000 euro/angajat/lună, conform analizei remise.
“Concluzia generală a datelor făcute publice de către Ministerul Finanţelor Publice ne arată un sector în care, după 15 ani de reorganizare şi restructurare, ponderea statului este semnificativă şi, din păcate, cu influenţe negative asupra aportului la viaţa economică a României pe care transportul feroviar l-ar putea avea. Observăm că majoritatea operatorilor feroviari de marfă, dacă nu sunt deţinuţi de autoritatea publică română, performează atât în ceea ce priveşte productivitatea, cât şi profitabilitatea. Nu este de mirare atunci că unul dintre leit-motivele Comisiei Europene, alături de marile instituţii financiare internaţionale, cu privire la sectorul feroviar din România este “restructurarea şi reorganizarea”, comentează Ştefan Roşeanu, senior partner Club Feroviar.
Analiza semnalează că, deşi se înregistrează patru jucători economici, toţi din mediul privat, cu o productivitate de peste 400.000 lei/angajat/an, nouă dintre societăţi sunt sub media sectorului (adică o treime), între care se numără şi CFR S.A. – administratorul naţional de infrastructură feroviară – cu o productivitate de numai 48.000 lei/angajat/an (la ju