Smartphone-ul si-a pierdut stralucirea de noutate absoluta in tehnologie, devenind un produs banal, omniprezent, astfel ca pretul mediu al unui terminal a scazut din 2012 de la 450 de dolari la 375 de dolari, limitand cresterea marcilor de top si avantajand nou-venitii care joaca la volum.
Telefoanele conectate permanent la internet, incarcate cu aplicatii diverse, dupa gusturile si necesitatile clientului, au trecut in ultimii cinci ani de la produs de nisa la mainstream. Vanzarile anuale de telefoane "inteligente" au crescut la aproape 300 miliarde de dolari in 2012, iar peste un miliard de persoane din intreaga lume detin in prezent un smartphone, potrivit unei analize Bloomberg.
Piata se apropie de saturatie in Statele Unite si celelalte economii dezvoltate, peste jumatate dintre utilizatorii de telefoane mobile detinand acum un smartphone. In marile economii emergente, precum China si India, unde potentialul de crestere este urias, preferintele inclina in proportie coplesitoare catre modelele ieftine, astfel ca, per total, cererea pentru smartphone-urile de top este in scadere.
Astfel, pretul mediu al unui smartphone a scazut, de la inceputul anului trecut, de la 450 de dolari la 375 dolari, potrivit estimarilor companiei de cercetare de piata IDC. Transformarea pietei a redus deja marjele de profit ale liderilor Samsung si Apple, in timp ce fostele glorii Nokia si BlackBerry ar putea avea surprize neplacute, deoarece mizeaza pe un entuziasm tot mai greu de gasit in randul consumatorilor.
Tranzitia pietei smartphone catre maturitate a produs insa si castigatori. Companiile chineze specializate in modele cu preturi mai mici, precum Huawei sau Lenovo, au inregistrat recent cresteri puternice si au ambitii mari.
Declinul pretului mediu al smartphone-ului aminteste de schimbarile din industria computerului