Principalele edituri din Romania isi mentin vanzarile, in ciuda crizei prelungite. Acest lucru se intampla, aparent, dintr-o inertie, alimentatata probabil de putinii “clienti fideli”, care continua sa investeasca in aceste bunuri. Citeste intr-un interviu DailyBusiness.ro cum incearca editurile sa suplimenteze lipsa unui marketing real in domeniu, ce inseamna cei sub 5 euro cheltuiti anual pe carti pe cap de locuitor si cat este de mare influenta volumelor in format electronic.
In 2011, scriam ca in Romania, cartea nu are cum sa includa in pret si costurile de marketing sau publicitate, pentru ca acestea nu exista. Iren Arsene, managing partner la Curtea Veche, ne spunea ca publicitatea in acest domeniu practic nu exista si nici nu va exista: “Nu veti vedea carti cu o publicitate spectaculoasa, pentru ca nu ai de unde, costa foarte mult. Nu ai strategii foarte importante in acest sens. Ai doar niste oameni, care incearca sa faca cu low cost sau fara buget, cu foarte mica imaginatie, lucruri care sa semene cu asa ceva. Dar nu sunt pe niste structuri foarte bine alimentate financiar".
De atunci, nu s-au schimbat prea multe. In peisaj si-au facut insa tot mai mult loc retelele de socializare, singurul mediu in care se poate face ceva care sa semene cu publicitate.
Singura sansa pentru o promovare care sa semene cat de cat cu marketingul de carte e data de influenta platformelor de socializare online, si asta doar in randul tinerilor. Cel putin asta am dedus dintr-un interviu cu Marin Vidrascu (foto), directorul executiv al editurii Litera, numarul unu pe piata de carte din Romania, dupa vanzarile din 2012.
DailyBusiness.ro: In 2011 editurile spuneau ca piata de carte din Romania e jenant de mica. La cat a fost evaluata piata de carte anul trecut?
Marin Vidrascu: Situatia nu s-a schimbat prea mult in ultimii doi a