Șoselele României sunt pline de autoturisme care se încadrează, cel puțin teoretic, în categoria vehiculelor premium și de lux. Atracția conaționalilor noștri pentru vehiculele „de statut“ este cronică și trece adesea peste „detalii“ precum starea tehnică, utilitatea, funcționalitatea sau eficiența.
Știați că nu mai puțin de 8,5% din parcul auto național este format din mașini aparținând unor mărci premium și de lux? În cifre absolute, asta se traduce în prezenţa a peste 381.620 de autoturisme în statisticile Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). De la Alfa Romeo și BMW până la Porsche și Rolls-Royce, defilarea de mărci cu rezonanță pe arterele aglomerate ale marilor orașe face mulți cetățeni străini să considere România o țară a tuturor posibilităților. Dacă majorității românilor le este deja ușor să înțeleagă cum este posibil ca în fața unei clădiri dărăpănate să stea parcate mașini ale unor mărci sonore cu dimensiuni impresionante precum BMW X6, Audi Q7 sau Mercedes-Benz ML, unui străin o asemenea priveliște îi este dificil de pus în context.
„Avem și noi la Roma multe mașini de lux pe străzi, dar la voi mi se pare un fel de Dubai. Poate că veștile despre austeritatea din România mi-au creat o impresie greșită“, mărturisește un elvețian devenit de ani buni cetățean al capitalei fostului imperiu. Implicat și el în afaceri cu mașini, Bruno nu se poate opri să întrebe cum merge piața mașinilor de lux în România şi nu-şi ascunde mirarea când aude că anul acesta s-au vândut doar 46 de maşini noi din clasa F, cea aferentă segmentului de lux.
Pasionaţi de bunăstare
Poate cel mai simplu mod de a explica unui neavizat paradoxul pieței auto românești este să îi povestești în câteva vorbe evoluția vânzărilor de mașini noi și second-hand din ultimii șapte-opt ani. Totul începe de la bula din 2006-2007.