Cei 27 de jucători de pe piaţa transportului feroviar au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 5,7 miliarde de lei, dar şi o pierdere globală de 1,2 miliarde de lei. CFR Călători şi CFR Marfă continuă să fie o gaură neagră pentru stat.
Datele financiare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanţelor arată că afacerile din sectorul transportului feroviar sunt rentabile numai pentru privaţi, în timp ce pentru stat, acţionar al CFR Marfă şi CFR Călători, reprezintă o gaură neagră. Cei 27 de jucători de pe această piaţă (administrare infrastructură şi operare transport), cu un număr de aproximativ 58.000 de angajaţi, au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de peste 5,7 miliarde de lei, cu o pierdere globală însă de 1,2 miliarde de lei. Minusul a fost generat în bună măsură de cele două companii de stat, CFR Călători şi CFR Marfă.
Transportul de călători, pierderi pe linie
CFR Călători este cea mai mare companie din sector, în funcţie de cifra de afaceri (1,67 miliarde de lei), cu 28% din producţia totală, însă şi cea care a înregistrat cele mai mari pierderi. „Pe fondul acumulării multianuale de datorii totale de peste 1,6 miliarde de lei, cu cifră de afaceri în stagnare în 2011 şi 2012, şi a unui buget aprobat la începutul anului 2012 subdimensionat comparativ cu nevoile reale ale companiei şi ale activităţii de transport feroviar de călători, compania a raportat o pierdere contabilă de 992 de milioane de lei“, se arată
într-o analiză realizată de Club Feroviar.
Nici cei patru operatori privaţi de transport călători nu au avut o situaţie financiară pozitivă. Doar Transferoviar Călători, deţinută de omul de afaceri Călin Mitică, a marcat în 2012 un profit de 2,26 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 56,4 milioane de lei.
Companiile Regional, Serv¬trans Invest şi Reg