Antreprenorii romani incep sa inteleaga abia acum, dupa cinci ani de la declansarea crizei financiare ca trebuie umblat la fundamentele afacerii, la ajustarea modelului si a gandirii de business la noile realitati economice, afirma Ruxandra Ogrendil, Managing Partner Pathfinder Management&Consulting,
In opinia sa, asistam in prezent la o intelegere din partea multor antreprenori a faptului ca o crestere de durata nu se poate face decat pe principii economice corecte. Astfel, imediat dupa inceputurile crizei, companiile supraindatorate au intampinat probleme financiare. Numarul acestora a crescut pe masura ce situatia macroeconomica a continuat sa nu dea semne de revenire, atat in Romania cat si la nivel international. "Abia acum se intelege, in multe cazuri, ca trebuie umblat la fundamentele afacerii, la ajustarea modelului si gandirii de business la noile realitati economice. O companie care inregistreaza profit, nu este intotdeauna o companie care dispune de lichiditati banesti. Iar viitorul unei afaceri este sustinut de cash, nu de rate ridicate ale profitabilitatii", crede Ruxandra Ogrendil, Managing Partner in cadrul companiei de consultanta Pathfinder Management&Consulting.
Astfel, pe masura ce antreprenorii romani vor accepta acceste principii, ma astept sa vedem a activitate mai intensa pe piata de M&A, cel putin din perspectiva numarului de companii care vor deveni interesante pentru investitori, intrucat tiparele de a judeca succesul ale antreprenorilor si investitorilor se vor alinia.
Cat despre dinamica fuziunilor si achizitiilor din Romania, reprezentanta Pathfinder Management&Consulting constata ca piata este inca in „asteptare”. Fara tranzactiile globale ce implica si entitati din Romania, interesul investitorilor s-a mai dezmortit fata de perioada precedenta si s-a diversificat. "Exista intentii de cumparare, respectiv de vanza