La finele lunii trecute, la librăria engleză Anthony Frost, Dan Perjovschi lansa două cărţi. Una dintre ele, un album de artă – Behind the line, editat de Plymouth University Press. Celălalt, Temporary yours – o carte de artist, editată de Idea Cluj, care face antologia „ştergerii, distrugerii sau repictării” artei lui Perjovschi pe toate meridianele şi sub toate formele. Behind the line a necesitat o muncă infernală. Au fost mii de fotografii de selectat, al căror autor trebuia identificat. E un album dublu: o parte a lui Dan, şi cealaltă a Liei Perjovschi. La mijloc, un proiect comun.
Lia Perjovschi este un artist conceptual, care face instalaţii complexe ce ţin de cercetare şi acumulare intelectuală. Arhive, time-line- uri, diagrame, mind maps. Ea s-a ocupat de „logica apariţiei” albumului Behind the line, pagină cu pagină. „De fiecare dată când citeşte o carte, face un rezumat sub forma unei diagrame, care devine obiect în expoziţia de artă. Lia lucrează cu time-line-uri, cronologii şi tot ea a avut grijă ca succesiunea din carte, fotografiile şi cercetările ei să curgă firesc.”
Dan nu are timp de sortări şi catalogări. Practica lui constă în a desena „direct pe arhitectură”. Modelul cel mai simplu e să deseneze pe pereţii albi, cu marker negru, sau pe pereţi negri, cu cretă. Sau pe ferestre. Aşa se face că nu el, ci mai degrabă tehnica în care lucrează a organizat felul în care apare în carte. Autorul albumului, David Crowley, şeful Catedrei de Critical Writing de la Royal College of Art din Londra, „i-a citit” pe ambii artişti într-un anume fel şi a alcătuit câte o prefaţă pentru fiecare, iar publisherul a ţinut cont de viziunea autorului când a organizat lucrarea.
Citeste mai mult pe cariereonline.ro